A gyermek fejlődése

kor nagymotorika finommotorika szociális tevékenység kommunkiáció
újszülött függőlegesen tartva
fejét előre ejti,
hason fejét még nem fordítja át
zárt ököl,
hüvelyk a tenyérben
hangra sírást abbahagy monoton sírás
1 hó hason állát gyorsan felemeli,
ültetve görbe hát és fejét pillanatig
tartja, ülésbe húzáskor csaknem
teljesen lóg a feje
zárt ököl,
hüvelyk a tenyérben
idegeneket észrevesz a közelében,
játékot csak közvetlenül a szeme előtt észlel
torokhangokat hallat, de keveset
2 hó függőlegesben fejét emeli
majdnem a törzs vonalába,
hason fejét 45 fokig emeli
kezeit kezdi nyitni,
öklök a nap felében nyitva,
kezeit szájába veszi
visszamosolyog, ha látásfigyelmét lekötik
és beszélnek hozzá: szemkontaktust létesít,
rázogatott tárgyat középvonalon túl követ,
mozgó személyt követ
mosolyog és kisebb hangokat hallat (eh, ab)
3 hó a keze az ismerkedés fő tárgya, függőlegesen tartva fejét a törzse fölé emeli, ültetve a fej jórészt stabil, hason alkarokra támaszkodik keze jórészt nyitva, tárgyat fog kezébe adott tárgyakra ránéz, kezeit figyeli, spontán mosolyog gagyog, azonos hangokat dupláz, tripláz (o-o, a-a)
4 hó félig vagy egészen oldalra fordul, lábával játszik, esetleg szájába veszi nyújtva a kar miközben nyúl és fog, csörgőt ráz, megfogott tárgyat nem engedi el, és nem veszi fel saját kezében lévő tárgyat követ, cumisüveget felismer és tátog hangosan nevet, egyre differenciáltabban ad ki hangot
5 hó hason tenyerén támaszkodik, fejét tartja, hátra- hasra fordul tud fogni és elengedni, kezével paskol, cumisüveget két kezével fog, de nem tart tükörképére mosolyog ismerős hangokra felfigyel egyre differenciáltabban ad ki hangot
6 hó hason kúszik, önállóan ül tárgyakat tudatosan eldob, közelében lévő tárgyért nyúl, játékot szájába vesz, első fogacskák megjelenése cumisüveget tart, idegenektől fél, kifejezi nemtetszését, köhögést, nyelvnyújtást utánoz
7-8 hó ültetve kezeivel előre támaszkodik, vagy egyenes háttal ül, négykézlábra emelkedik, mászni próbál tárgyat kézből- kézbe átad, ujjaival ollófogás, lábát szájába veszi nevére hallgat, kukucskát játszik, karját nyújtja, hogy felvegyék ma-ma-ma szójátékok
9-10 hó 15- 20 percig is stabilan ül, szabályosan mászik, görcsösen kapaszkodva feláll majd elengedve eldől ujjakkal csipeszfogás, mutatóujjával nyomkod pl.: gombokat tapsolós játékot játszik, integet, darabosat önállóan fog és majszol, pohárból segítséggel iszik mama, baba nem tudatos , majd tudatos használata
11-12 hó álló helyzetből nehéz lefektetni (gyakorol), hasról is felül, váll magasságban kezét fogva jár apró tárgyakat csipeszfogással felvesz és tartóba bedob, de ki nem vesz kérését megérteti, egyszerű kérésnek eleget tesz pl.: öltözésnél segít baba, mama helyes használata
1,1 ½ év kapaszkodva majd anélkül áll, elindul, tárgyakra fel és le mászik , ügyetlenül szalad, járáskor tárgyat cipel , lépcsőzik felfelé egymás mellé lépve tárgyakat odaad- elkér, labdát dob, 3- 4 kockából tornyot épít, könyvet lapoz környezetét utánozza, néha bimbizik, segítséggel öltözik, cipőjét zokniját leveszi, kanalat használ magának is gagyog, 3- 4 szót mond
2.év végére szalad és ritkán esik el, kapaszkodás nélkül lépcsőzik mellé lépve, labdát rúg ajtókilincset lenyom, 8- 10 kockából tornyot épít fürdetésnél segít, kezet mos- töröl, éjjel szobatiszta lehet 5- 50 szó, pár szavas mondatok, 3 lépéses utasítást végrehajt, nevén nevezi magát
3. év végére rövid ideig egy lábon megáll, váltott lábbal lépcsőzik, két lábon ugrál, biciklizik gombot kigombol, cipzárt fel- lehúz kialakul az én tudat, törékeny tárgyat hordoz, csapot nyit- zár, villát használ teljes nevét ismeri, egy színt ismer, dallamokat felismer