Lúdtalp és egyéb lábproblémák

Ritka pillanat egy gyógytornász életében, ha egészséges lábbal találkozhat. A legtöbb embernek vagy lúdtalpat vagy kalapácsujjat vagy valamilyen egyéb statikai eltérést találni első ránézésre is a lábán. Lúdtalpnak a köznyelvben azt a jelenséget nevezik, mikor a boka belső része lesüllyed, a boltozat eltűnik és a láb a hossztengelye mentén kissé kifelé fordul. Kalapácsujja leginkább azoknak a hölgyeknek van, akik sokat hordanak magas sarkú, hegyes orrú cipőt. Ilyenkor a lábujjak begörbülnek a lábujjak első ízületeinél, gyakran akár “tyúkszemet” is találni rajtuk.

Az úgynevezett “bütyök” is a boltozatok lelapulásának a következménye. A lábközépcsontok szétterülnek, kiszélesedik a lábfej, a nagylábujj pedig kifelé fordul és az évek során egy csontos kinövés alakul ki rajta. Az egészséges lábon két irányban található boltozat: hosszában és keresztben is. Ennek következtében a láb három ponton támaszkodik: hátul a sarkon elöl a kislábujj és a nagylábujj előtti ízületen. A boltozatot kialakító csontokat szalagok és izmok rögzítik, úgy, hogy lábunk a talajfelszínhez alkalmazkodva bármikor stabil alátámasztást biztosítson. Sík, kemény talajon járva (betonon) kemény, vastagtalpú cipőben nincs szükség a láb ezen tulajdonságára, és az izmok “ellustulnak”. Egy idő után a szalagok túlnyúlnak és a csontok helyzetüket megváltoztatva lesüllyednek. Ez magával hozza, hogy az izmok tapadási pontja máshova kerül, így az izmok húzási iránya is megváltozik, erősítve ezzel a rosszul kialakult lábszerkezetet. A láb az előbb említett három pont helyett máshol érintkezik a talajjal. Olyan is előfordulhat, hogy három pont helyett csak két ponton támaszkodik vagy akár a talp teljes felszínén. A láb deformálódása miatt a testsúlyterhelés máshová esik, mely nem csak a láb ízületeit érinti. Egy egyszerűnek tűnő lúdtalpból kialakulhatnak különböző lábfájdalmak, boka-, térd- csípőízületi problémák, fájhat a derekunk és a hátunk.

Mit tehetünk ez ellen? A legjobb, ha megakadályozzuk a kialakulását. A láb boltozata 3 éves korig alakul ki. A babák nagyon jól tudják, melyik életszakaszban mit kell nekik csinálni fejlődésük érdekében. Akkor fog elkezdeni járni, ha arra a lába alkalmas lesz. Nem érdemes siettetni őket, mert a korai súlyterhelés a láb gyenge ízületeinek lesüllyedését okozhatja. Pici babák lábaira nem érdemes cipőt húzni, az csak összenyomja a lábát és sorvasztja az izmait. Ha már jár, olyan cipőt kell választani, amelybe nincsen beépítve betét és kellően hajlékony a talpa, hogy a gyermek lába gördülni tudjon járás közben és nem pedig teli talpra lépjen, mert ez is káros a talpizmokra nézve.

Másik kritikus életszakasz, az iskolakezdés. Ilyenkor a gyermek lábának hirtelen 5-10 kilóval többet kell elbírniuk az iskolai tankönyvek, füzetek miatt. Ez szintén a láb szerkezeti változását hozza magával. A szülők segítsenek gyermekeiknek táskát vinni, vagy érdemes beszerezni a mostanában egyre divatosabb kerekeken guruló, húzható gyerektáskát. Ami még fontos kisgyermekkorban a megelőzés szempontjából, az a lábtorna, illetve minél többet járatni lábujjhegyen és ugráltatni a gyermeket valamint mezítláb egyenetlen talajfelszínen edzeni a talpizmokat pl.: kavicson, homokban. Létezik már olyan cipő gyermekeknek, mely a viselése közben folyamatosan aktív munkára készteti az izmokat és ez alatt nem csak a lábizmokat értem, hanem a szinte a teljes testet. Ez a korrekciós cipő (Softy) a talpizmok megerősítésével korrigált helyzetbe hozza, és ott megtartja a lábcsontokat, ez által javítja a testtartást és a súlypont helyzetét is. Ugyanakkor ezt a cipőt csak azoknak a gyermekeknek ajánlom, akiknek már van olyan testtudatuk, hogy helyesen tudják használni. Ellenkező esetben nem fejti ki jótékony hatását, vagy akár ronthat is a már meglévő problémákon.

Ha már kialakult a lábdeformitás, két dolgot kell tenni. Az egyik a talpbetét viselése a cipőben, amely passzív módon korrigálja a hibákat és rendezi vissza az eredeti boltozatot. Érdemes mindenkinek a saját lábára csináltatni betétet, melyet azonban évente cserélni kell. Ettől azonban még nem erősödnek meg a tartóizmok ez csak a csontos képleteket emeli a helyére és csak a betét viselése idején. A lábizmok megerősítését rendszeresen végzett gyógytornával érhetjük el. 24 éves korig a láb statikai problémái javíthatók. Fontos a megfelelő kis izmok erősítése korrigált helyzetben, melyhez a gyógytornász segítséget nyújthat. Felnőtt korban is jó eredményeket lehet elérni a fájdalmas tünetek csökkentése érdekében speciális talptornával és betét hordásával illetve speciális cipő (MBT) helyes viselésével.

Amennyiben már kialakult a láb deformitása kérje ki orvos és gyógytornász véleményét!

Forrás: scolinea.hu, mackorendelo.hu